Nee, hè.
Daar is er weer een.
Een zeurpiet onder je zakelijke advertentie.

Bij de Action is dit 15 cent goedkoper.’>:(

‘Nou, dan ga je toch lekker naar de Action, Gerda? Daaag.’

Dát wil je het liefst zeggen.
Maar je socials zijn je visitekaartje, dus je moet vriendelijk reageren. Hoe pak je dat aan? Ik geef je 3 gouden tips.

1. Reageer niet meteen.

Mensen die jouw onderneming afkraken: dat voelt alsof ze je baby lelijk noemen. Reageer daarom niet, zolang verontwaardiging de overhand heeft. Laat de rotopmerking even marineren terwijl je iets leukers doet. De kliko uitsoppen, ofzo.

Na een half uurtje kun je al beter beoordelen: heeft deze persoon misschien een punt? Ga door naar 2.

2.  Laat zien dat je luistert.

Stel een open vraag. Dan weet je snel genoeg of je met een volbloed zeiksnor of een gegronde klacht te maken hebt.

Stelletje oplichters jullie!

‘Hoi Nol. Wat bedoel je precies met oplichters? Als er iets mis is met je neushoornpuntenslijper, lossen we dat graag voor je op.’

Onbeschofte kapsters en overal haar op de vloer, bah.’

‘Dag Ineke, dat is niet de bedoeling. Wanneer was je knipafspraak? Dan zoek ik uit wat er gebeurd is.’

Blijkt de klacht min of meer gegrond? Tijd voor stap 3.

hoe ga je om met negatieve reacties op je zakelijke socials? Zo bijvoorbeeld.

3. Maak de bom onklaar.

Met begrip en een toefje egostrelerij. Vervolgens kun je zowel een oplossing bieden als een puntig grapje uitdelen. Maar let op: scherpe humor is als truffelolie op spaghetti. Eén druppel te veel en je verpest het.

10 keer me in het zweet gesport en geen gram afgevallen. Slaat nergens op dit.’ 

‘Wat jammer, Farah. Je bent absoluut fitter geworden met mijn programma, maar ik snap je teleurstelling als je ook wilde afvallen. Ik help je graag met voedingstips. Abs are made in the kitchen, toch?

Bij de Action is dit 15 cent goedkoper.

‘Goed gezien, Gerda. Zo groot als de Action kunnen wij helaas niet inkopen. Wat fijn dat zij zo’n trouwe klant aan jou hebben!’

Sommige mensen zijn gewoon op oorlogspad

Zeker als ze hun zin niet krijgen. Of zich verschuilen achter accounts met namen als Gert Gaatjenietaan. Online zeuren is dagbesteding voor hen. En met een beetje pech trekken ze een hele kudde Gertjes aan. 

Voorruit beschadigd door zand in de wasborstels. De schade-expert zat in het complot!

‘Hallo Gert, jammer dat je jouw versie van wat er gebeurd is hier plaatst. We nodigen je uit om de beslissing van de expert nogmaals toe te lichten in een persoonlijk gesprek. Hoe kunnen we je bereiken?’

Mia X: ’Jaja! Waar rook is, is vuur!

Jan Y:’Op mijn auto zat nog vogelpoep na de wasbeurt. Slecht!!

Henk Z: ’Ja, Gert, zo gaat dat tegenwoordig. Ze lichten je op waar je bij staat.

Oeps. Volg de 3 tips, maar laat merken dat je grenzen hebt. Komt er geen eind aan? Kies dan opmerking verbergen. Gert, Mia, Jan en Henk en hun contacten zien de uitwisseling nog wel, maar iedereen die later komt niet meer. Zo gaat niemand ‘censuur!’ roepen. 

En anders is er altijd nog de blokkeerknop. Maar wedden dat je die bijna niet nodig hebt met dit stappenplan?

zo verberg je opmerkingen op Facebook.

DUS

  • Koel eerst even af
  • Luister en achterhaal de echte klachten
  • Toon begrip, maak een grapje en bied een oplossing
  • Als dat allemaal niet werkt: verberg of blokkeer.

Wat doe jij met zeurpieten op je zakelijke socials? Laat het me weten in een reactie!

Dash of Ginger | KvK:81110596 |  BTW:NL003531499B87

         

Dash of Ginger est. 2020