Hoger in Google komen met SEO: Volg deze 5 tips

Ah, die felbegeerde eerste plek in de Google zoekresultaten. Wil je hoger in Google komen, dan is SEO een krachtige en budgetvriendelijke tool. Ik geef je 5 tips die de ranking van je website verbeteren. Maar vertel ik je ook waarom SEO het spel van de lange adem is. Zo investeer jij slim, terwijl je je concurrenten een neuslengte voorblijft! 

Verjaardagsfeestje zonder taart

Heb jij een website, dan heb je je ongetwijfeld al eens afgevraagd: ‘Hoe kom ik hoger in Google?’ Snap ik. Want een website zonder bezoekers is als een verjaardagsfeestje zonder gasten (of zonder taart, allebei even erg). En wat je het liefst wilt, is bovenaan op die eerste pagina van de Google zoekresultaten prijken. Maar de waarheid is dat het je naast moeite en tijd ook veel geld kost om dat snel te bereiken.

Moeite, want je website moet technisch en inhoudelijk geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines. Tijd, omdat je met regelmaat nieuwe SEO-content moet plaatsen.

En tot slot geld. Geloof de schobbejakken niet die in je oor lispelen: ‘Ik laat je met minimale moeite of hordes waardevolle backlinks volgende week de Google zoekresultaten aanvoeren. Pick me.’

Want pijlsnel op die eerste pagina verschijnen kan wel – maar alleen als je investeert in adverteren (SEA). En dat kost je geld. Veel geld ook nog, wanneer die advertenties niet optimaal zijn ingesteld. En met een beetje pech levert je race naar de top je strafpunten op wanneer je niet volgens de Google spelregels speelt. Pas dus op voor SEO-cowboys die je gouden bergen beloven!

Wil je je ranking op een organische manier verbeteren, dan is SEO de weg. Ja, het kost moeite en tijd, maar die lange adem betaalt zich uit. De waarde van SEO is namelijk cumulatief. Met deze 5 tips laat je Google zien dat jouw website the place to be is voor jouw doelgroep!

Je website hoger in Google: 5 tips

1. Technische SEO

Technische SEO is een verzameling van technische aspecten die je ranking in zoekmachines verbetert. Het zegt wat over hoe gebruiksvriendelijk je website is voor bezoekers. Een langzame laadtijd, geen sitemap, dode links en veel redirects zorgen voor een frons bij Google.

Niet iedere websitebuilder is even sterk in technische SEO. Met WordPress en een SEO-plugin zoals Yoast of Rankmath heb je vast een voorsprong.

2. Beveiliging

Tegenwoordig liggen cyberboeven overal op de loer. Zorg daarom dat je website goed beveiligd is met een SSL-certificaat. Dit geeft je die bekende https in je URL, wat Google herkent als een website met een solide beveiliging. Krijg je puntjes voor. Hou dat SSL-certificaat wel up-to-date; cyberboeven zijn inventief!

3. Mobiele weergave

Wedden dat jij dit blog vanaf je telefoon leest? De kans dat je website via een smartphone bezocht wordt is tegenwoordig veel groter dan via een desktop. Dat weet Google ook – daarom krijgen website die mobile responsive zijn de voorkeur in de zoekresultaten. Bouw je een website, maak het ontwerp dan ook geschikt voor mobiele weergave.

4. Linkbuilding

Hoe meer websites naar de jouwe doorlinken, hoe meer Google je als een online autoriteit in jouw vakgebied ziet. Maar cruciaal is dat de links relevant zijn. Gaat jouw website over outdooractiviteiten, dan is het het meest waardevol als de websites die naar jou verwijzen inhoudelijk daaraan gerelateerd zijn. Komen de links van shady/willekeurige websites af of van websites die volgepropt zijn met random links, dan krijg je juist strafpunten. Linkbuilding is dus het bouwen van een netwerk geloofwaardige links, met jou als spin in het web.

5. SEO-content

Last but certainly not least: je SEO-content. Dat zijn de teksten op je website,metadata die Google laat zien als je opduikt in de zoekresultaten, je blogs, socialmediaposts, online afbeeldingen en video’s. The whole shebang. Deze onderdelen zijn allemaal te optimaliseren voor de zoekmachines. Met een zoekwoordenonderzoek, slim geschreven metadata, interne- en externe links en de juiste tekststructuur snapt Google dat jouw content relevant en aantrekkelijk is voor degene die zoekt wat jij biedt. Míts je ook daadwerkelijke behulpzame content schrijft. Geef dus concreet antwoord op de vragen van je doelgroep in je teksten waar het maar kan. Niemand die een appeltaartrecept zoekt zit te wachten op een epistel over de geschiedenis van Goudreinetten, puur om veel zoekwoorden aan te tikken.

Met SEO-content laat je zien dat je weet waar je het over hebt, een behulpzame expert en relevant bent voor je doelgroep. Kortom; een online autoriteit. Maar: SEO is een spel dat je niet uitspeelt. Dat brengt me op het laatste wat ik je wil meegeven: welke verwachtingen zijn realistisch als het om SEO gaat?

hoger in google komen met seo

SEO: het spel van de lange adem

Even een plaatje schetsen. SEO is als een nieuw huis bouwen. Door mijn 5 tips te volgen leg jij een stevig fundament. En door met regelmaat SEO-content te plaatsen bouw je door op dat fundament, steen voor steen. Je huis (ofwel je online autoriteit) wordt steeds groter. Maar laat je het doorbouwen versloffen, dan word je ingehaald door de buurman die ook een huis bouwt. Zo komt jouw huis in zijn schaduw te staan, waardoor je minder zichtbaar wordt. Dat betekent dat ook jij door moet bouwen – zeker wanneer je veel ambitieuze buren hebt. Maar zoals je weet: een stabiel huis bouw je niet in één dag.

Zoals je de waarde van je huis blijvend vergroot met iedere steen, vergroot SEO-content blijvend de waarde van jouw website met iedere plaatsing. En dat terwijl SEO-content een eenmalige investering is. Want waar je met SEA een hoog maar wankel flatje neerplempt (Google sloopt het namelijk zonder pardon zodra je de geldkraan dichtdraait), laat de kleinere, duurzame investering die SEO-content is je langzaam maar veel zekerder je huis de hoogte in gaan.

SEO is dus het spel van de lange adem. En alsof het nog niet moeilijk genoeg is verandert Google soms de spelregels. Wil je het spel mee blijven spelen, dan moet je je aan die regels houden. Door je SEO-content uit te besteden aan een SEO-copywriter bespaar je jezelf de tijd en moeite die organisch hoger in Google komen kost – terwijl je netjes binnen de lijntjes van Google kleurt. Zo bouw jij gestaag aan je huis, verbeter je duurzaam je ranking en ontwaart jouw doelgroep je steeds duidelijker in de massa!

Wil jij hoger komen in Google op een organische manier? Neem dan eens vrijblijvend contact met me op. Samen met jou bekijk ik hoe ik je daarbij het beste kan helpen.

error: kijken, kijken niet kopiëren, snoes! ;)