Het is de Slag Om De Website tussen webdesigners en copywriters: Copy of design, wat komt eerst? Wie kraait victorie in deze strijd om creatieve vrijheid? In dit blog leg ik je de 4 voor- en nadelen uit van design vóór copy en copy vóór design. En verklap ik jou de best practice!
copy of design: wie bepaalt het frame?
Geen strijd zonder prijs. Wat er valt te winnen bij de Slag Om De Website? Simpel: de meeste creatieve vrijheid. Want iemand moet het frame bepalen. Zonder copy kan een webdesigner de website precies zo ontwerpen als hij of zij wil: de indeling, kekke korte koppen, visuals die het verhaal vertellen, noem het maar op. En zonder webdesign kan de copywriter de tekst zo kort of lang maken en indelen als hij of zij goed acht voor het perfecte verhaal. Is dat geen strijd waard?
Voordat ik het geheim van online victorie met je deel, zal ik je van beide werkvolgordes 4 voor- en nadelen vertellen.
4 Voor- en nadelen van design vóór copy
Voordeel: door het ontwerp van de website te zien krijgt de copywriter een duidelijk referentiekader. De structuur staat al, waardoor de woordkunstenaar ziet welke vormen van copy waar het beste tot hun recht komen.
Voordeel: design kan ontzettend inspirerend werken voor een copywriter. Want naast copy wekt ook webdesign emotie op, van lettertype tot kleurgebruik.
Nadeel: net zoals design vraagt copy enige creatieve vrijheid. Moeten werken binnen een vastgesteld kader kan creativiteit inspireren, maar evengoed beknotten.
Nadeel: webdesigners houden niet altijd rekening met SEO-content in hun ontwerp. SEO-proof landingspagina’s bijvoorbeeld vragen gemiddeld 400-1000 woorden. Dat is een bult copy, wat moeilijker visueel gelikt te krijgen valt. Maar online is SEO absoluut belangrijk. Gevolg: meer overleg en nawerk.
4 Voor- en nadelen van copy vóór design
Voordeel: zoals design de copywriter kan inspireren, geldt dat ook andersom. Het doordachte verhaal van de copywriter lezen vormt vaak een bron van inspiratie voor de webdesigner.
Voordeel: copy als wireframe is een ideaal referentiekader voor de webdesigner. Een wirewatte? Wireframe. Zie het als een tekstuele blauwdruk voor webdesign. Door een wireframe te schrijven geeft de copywriter bijvoorbeeld aan welke tekst in welke heading tag moet en waar iconen en knoppen komen. Zelf doe ik dat regelmatig voor mijn klanten, wat blije webdesigners oplevert. Want het bespaart hen werk en denkkracht.
Nadeel: zoals een copywriter zich beperkt kan voelen door een design, geldt dat andersom ook. Zeker wanneer copywriters (te) lang van stof zijn.
Nadeel: copy first kan aardig wat nawerk voor de copywriter betekenen. Omdat de copy achteraf niet lekker in het design past, bijvoorbeeld. Uiteindelijk bepaalt de klant wie hier water bij de wijn moet doen, en vaak is dat de copywriter. Want dat gaat maar om een paar zinnetjes schrappen, hoe moeilijk kan het zijn toch? (antwoord: MOEILIJK, als je een verhaal wilt dat klopt als een zwerende vinger!)
Hoe win je de Slag Om De Website?
Goed. Beide aanpakken hebben dus voor- en nadelen. Dus wie wint er, de copywriter of de webdesigner? Ik heb goed nieuws. Er is een manier om de Slag Om De Website te winnen, zonder sneuvelpartijen in Kamp Design of Kamp Copy:
SAMENWERKEN. BIJ ELKAAR OP SCHOOT, ALS HET MOET.
Design en copy zijn aan elkaar gewaagd als het gaat om het bepalen van de sfeer en toon op een website. Samenwerken is dus best practice. Zorg als copywriter dat je de basis snapt van webdesign. En vice versa voor de webdesigner. Dán ontstaat een samenwerking waarin je van elkaars expertise leert en profiteert. Waarbij je samen efficiënt naar een schitterend eindresultaat toewerkt, zonder op creativiteit in te leveren. Hijs de vlag en kraai victorie als team: Kamp Design en Kamp Copy staan samen het sterkst!